top of page

"CLUBGEVOEL IS VOELBAAR"

Zo'n 30 jaar geleden begon Harald Hagesteijn (57) met het bouwen van de consumables afdeling van Dentalair. Max Hagesteijn deed het equipment en Harald was verantwoordelijk voor het kleingoed. Met één persoon in het magazijn is het avontuur begonnen. Harald vertelt gedreven over het team, de klanten en het mensenwerk. Harald: "We geven nooit het antwoord 'nee’. We zoeken het uit, we vinden het en we leveren het gewoon."

Een kwestie van goed luisteren

Klantje voor klantje is de consumables afdeling de afgelopen 30 jaar gegroeid. Harald ging in het begin alleen op pad naar de tandartsen, pakte de spullen uit en bracht zelf alles weg. "Er waren dagen bij dat ik zes bestellingen op een dag had. Daar was ik hartstikke blij mee." Op een gegeven moment werd er iemand voor aan de telefoon aangenomen en werd de groei stap voor stap ingezet. Vandaag de dag verstuurt de consumables afdeling 700 tot 1.000 bestellingen per dag en liggen er 25.000 producten op voorraad. Volgens Harald is het gewoon een kwestie van goed luisteren.


Alles wat de tandarts wenst ligt op voorraad. "We hebben bij wijze van spreken zelfs het vierkante boortje op voorraad. Zelfs al zouden we het niet hebben dan bestellen we het voor die klant. Je moet ook een klant bedienen voor iets kleins", aldus Harald.



"Wij geven nooit het antwoord nee, ook voor iets kleins staan we klaar"


Gedreven en gemotiveerd

Het succes is volgens Harald ook voor een groot deel te danken aan het team. "Gedreven en gemotiveerde mensen zijn gewoon heel moeilijk te vinden. Als je die weet te vinden, heb je al een stapje voor." Klanten netjes te woord staan en uitzoeken wat er wordt gevraagd, lijkt zeldzaam te worden tegenwoordig. Je kan op z'n minst ook aan het eind van de dag even bellen dat je het antwoord nog niet hebt. "Als je erbovenop zit, weet de tandarts dat je er in ieder geval mee bezig bent. Het is een kwestie van snel reageren en accuraat zijn", aldus Harald. Zo'n 98% van de orders wordt de volgende dag al uitgeleverd. Er zijn weinig backorders doordat er zoveel producten op voorraad liggen. "Een tandarts bestelt iets omdat hij het direct nodig heeft. Daar werken we met z'n allen in het magazijn hard aan."


Familiebedrijf

Dentalair is een echt familiebedrijf. Veel medewerkers die lang in dienst zijn en broers en zussen die elkaar volgen. Dentalair is duidelijk geen doorgangshuis. Het familiegevoel is wat je voelt. Niet het private equity of aandeelhouders die tevreden moeten blijven, maar de klant die altijd centraal staat. Harald: “Wij hoeven onze winsten niet af te dragen aan een hoofdkantoor, maar kunnen deze terug investeren in het bedrijf. Dit doen we ook door te investeren in scherpe prijzen. Wij werken niet voor de aandeelhouders, maar voor de tandarts”

Mensenwerk

Het persoonlijk contact is voor Dentalair heel erg belangrijk. Het draait om een relatie opbouwen met de praktijk. Dentalair hanteert de slogan 'Alles voor het praktijkgevoel'. Het is echt nog steeds mensenwerk. "Ondanks alle mogelijkheden van automatisering ben ik van mening dat praktijken contact willen houden en service verlangen. Wij staan altijd voor ze klaar. lk denk dat onze klanten van dat enthousiasme en die gedrevenheid nog steeds blij worden."


Het zogenaamde 'clubgevoel' is bij de consumables afdeling direct voelbaar. "Bij ons is iedereen gelijkwaardig en is er eigenlijk geen echte hiërarchie. Mijn bureau staat nog steeds tussen mijn mensen. lk hoor alles en zij horen ook alles wat ik bespreek. We hebben geen geheimen."


"Clubgevoel is voelbaar"


Alles voor de klant

Het assortiment wordt mede bepaald door de vraag van de praktijken. Als er behoefte is aan meer groene producten wordt hiernaar gehandeld. "Wij zijn altijd op zoek naar alternatieven met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Er wordt goed geluisterd naar de behoefte van de klant. Ook op internationale beurzen zijn we constant op zoek naar nieuwe producten die een meerwaarde kunnen zijn voor onze klanten.


Met prijzen zijn we transparant en proberen we altijd open kaart te spelen. Als een tandarts graag zijn producten bij ons zou willen bestellen, laten we eerst eerlijk zien waar we goedkoper en soms misschien wat duurder zijn".


De focus ligt dagelijks op de klant. Luisteren naar wat er wordt gevraagd en waar de behoeftes liggen. "Probeer niet de tandarts op te leggen wat je hebt verzonnen. Ga veel met tandartsen om dan weet je wat er leeft", aldus Harald.

bottom of page