“vanaf de eerste dag heb ik het altijd druk gehad”

interview met Rene Oukes (53) eigenaar Rodeq Dental B.V.

Van buitendienstmonteur bij Arseus Dental naar een eigen bedrijf dat gespecialiseerd is in het repareren van hand- en hoekstukken en onderhouden van sterilisatie apparatuur. Het kan raar lopen in het leven.

René Oukes (53), eigenaar van Rodeq Dental B.V., wilde zijn hele leven al zelfstandig ondernemer worden.Onder het genotvan een kopje koffie in zijn gezellige huiskamer en een constant rinkelde telefoon op tafel, is René enthousiast over de nieuwe stappen met zijn onderneming. “Er gaat veel veranderen, maar wel allemaal positief.”


“Er gaat veel veranderen, maar wel allemaal positief"

Hoe is Rodeq Dental ontstaan?

“Ik werkte als buitendienstmonteur bij Oudheuseden Dental (later Arseus Dental). Na 15 jaar in dienst bij dit bedrijf ben ik in 2007 voor mezelf begonnen. Ik kende veel tandtechnische bedrijven via Oudheusden en ging met mijn eigen bedrijf techniekmotoren repareren.”


kan je vertellen hoe het bedrijf zich al die jaren heeft ontwikkeld?

“Vanaf de eerste dag ging het zo goed dat ik direct mijn broer heb aangenomen. Mijn broer werkte bij Ortholab en ging voor mij de inkoop en administratie doen. Via mond-tot-mond reclame is mijn bedrijf eigenlijk alleen maar gegroeid. Vanaf de eerste dag heb ik het altijd druk gehad.”


Waarom zijn jullie je gaan specialiseren op het repareren van hand- en hoek- stukken?

“Ik pakte in het begin eigenlijk alles op. We repareerden hand- en hoekstukken, zorgde voor het onderhoud van sterilisatie apparatuur, behandelunits en nog veel meer. De laatste jaren wilde ik me echter steeds meer gaan richten op specifieke onderdelen. De markt wordt steeds moeilijker en vraagt om steeds meer kennis en kunde. Daarom ben ik me steeds meer gaan focussen op specialisatie.”


Waarom wordt de markt moeilijker?

“De tandarts is kritisch op de prijs én kwaliteit en vraagt altijd vooraf om een gedetailleerde offerte over de geplande reparatie. kennis is heel belangrijk en we moeten constant op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in onze markt. Je moet gewoon alles goed doen en dat binnen een korte tijd. Dat vraagt om een sterk team dat alleen maar bezig is met het leveren van goede service en kwaliteit.”


“Je wordt niet zomaar servicedealer van merken als W&H of Kavo. Originele onderdelen voor een reparatie zijn moeilijk te krijgen. Daarnaast moet je in het buitenland trainingen gaan volgen bij de fabrikant en ben je verplicht veel geld te investeren in gereedschappen. Je moet constant de markt in de gaten blijven houden.”


Repareren jullie ook andere apparatuur?

”Zoals gezegd zijn we ons de laatste jaren gaan focussen op die bepaalde reparaties. Daarnaast onderhouden wij W&H sterilisatieapparatuur. Hier houden wij het graag bij en maken er écht ons specialisme van.”